Starta näthandel
Affärsidé
Tänk noga igenom din affärsidé. Med hjälp av internet kan du finna mycket information om vad som är populärt och ökar i näthandeln men även vad som saknas och efterfrågas. Du kan även utgå från dig själv. Vad saknar du t.ex. från den svenska marknaden?
Kundgrupp
Vanligtvis är det många konkurrenter även i nätbranschen, så tänk på vad det är som gör att du sticker ut ur mängden. Du kan börja med att nischa dig till en viss åldersgrupp. Eller till en viss livsstil. Lågbudget eller exklusivt? Det är viktigt att du vet vilka du vill nå, eftersom det är där du ska rikta din reklam för att få en så effektiv marknadsföring som möjligt.
Sortiment
Du behöver tänka på hur brett och djupt sortimentet bör vara för att tillfredsställa kundens behov samt efterfrågan.
Näthandelsprogram
Det finns ett stort utbud av näthandelsprogram. Eftersom du är mycket beroende av din leverantör är det viktigt att du gör ett eftertänksamt val. Åter igen kan du även här använda internet för att få reda på vilka aktörer som är bäst och mest pålitliga. Det bästa kanske är om du kan bygga en egen sida som du lägger upp på ett webbhotell.
Betalsystem
Det finns flera olika betalsystem. Det är smart att kombinera och kunna erbjuda dina kunder så många möjligheter som möjligt. Som kort, faktura, postförskott och system som PayPal.
Transportlösning
Att skicka hem varorna till kunden snabbt och för lägsta möjliga kostnad är mycket viktigt. För större leveranser finns flera aktörer på marknaden. Man kan köpa in varor och låta ett transportföretag sköta leveransen eller så har man ett avtal med varuleverantörerna så att de levererar varorna direkt till kunden. Exempel på företag som sköter transporter är Posten, Schenker och DHL.
Marknadsföring
Syns du inte, så finns du inte. Det är nödvändigt att på ett eller annat sätt köpa trafik till din hemsida, och göra din hemsida så attraktiv som möjligt för de kunder som besöker den. Man måste försäkra sig om att kunderna är medvetna om att man finns. Att medverka i sociala medier är ett måste. Där finns den många potentiella kunder. Din tid är också en kostnad. Det är en investering som måste bli lönsamt genom att sköta marknadsföringen på rätt sätt.